Sunday, May 18, 2008

Suami Bosan Isteri Terlalu Cemburu

“Cemburu tandanya sayang”, tetapi jika terlampau cemburu adalah sejenis penyakit jiwa. Terlampau cemburu juga boleh dikategorikan bahwa pasangan tersebut terlalu amat mencintai pasangannya. Orang yang mempunyai pasangan yang teramat sangat cemburu tidak mungkin dapat hidup bahagia disebabkan tingkah lakunya yang menyusahkan itu. Malah sifat ini juga merupakan salah satu dari punca penceraian rumah tangga. Oleh itu adalah normal jika seorang pasangan itu takut kalau dia terkahwin dengan pasangan yang teramat sangat cemburu sifatnya itu.

Seorang itu akan menjadi pencemburu akibat dari ciri-ciri yang ada pada pasangannya. Sebagai contoh, seorang kerani perempuan tidak menjadi pencemburu jika sekiranya dia berkahwin hanya dengan seorang guru pendidik di sekolah kebangsaan. Tetapi dia akan menjadi pencemburu jika sekiranya dia berkahwin dengan seorang yang mempunyai bakat istimewa saperti penyanyi, pemuzik, pelakun dan lain-lain kerjaya yang mempunyai ramai peminatnya.

Seorang lelaki tua tetapi kaya raya dan berkahwin pula dengan seorang gadis model yang mempunyai wajah jelita serta memiliki bentuk tubuh badan yang menarik akan amat mencemburui isterinya itu kerana atas sebab daya tarikan yang ada pada isterinya.

Begitu juga dengan seorang janda yang berkahwin dengan pemuda 10 tahun lebih muda darinya akan amat mencemburui suaminya atas faktor usia. Bagi orang yang teramat cemburu itu berasa yang dirinya sebagai seorang yang tidak menarik jika hendak dibandingkan dengan pasangannya

Kajian dari ahli-ahli psikologi berpendapat semakin luas jurang daya tarikan yang wujud di antara seorang dengan pasangannya, maka akan semakin besar kemungkinan pasangannya itu akan menjadi seorang yang amat pencemburu. Dengan itu bagi mengelakkan masaalah cemburu yang serius ini dari berlaku, maka anda adalah dinasihatkan agar memilih pasangan yang memiliki daya tarikan yang sama dan kerjaya yang seimbangan dengan diri sendiri.

Bagi pasangan suami isteri yang mempunyai daya tarikan yang seimbang, lazimnya pasangan saperti ini kurang menghadapi masaalah cemburu yang serius. Jika kurang menghadapi masaalah cemburu bermakna akan berkekalanlah rumah tangga mereka.