Saturday, May 10, 2008

SEKS YANG LEBIH BERKESAN




SEKS YANG LEBIH BERKESAN

oleh: Ummu Salamah.

Ada pendapat yang mengatakan, semakin lama usia perkahwinan seseorang itu semakin baik hubungan seksnya kerana suami isteri semakin berpengalaman. Walaupun masing-masing ingin menikmati lebih banyak seks yang amat memuaskan , tetapi mereka seperti tidak mempunyai nafsu yang secukupnya untuk melakukannya. Oleh sebab itu persefahaman untuk meningkatkan hubungan seks itu amat penting. Jangan biarkan hubungan seks itu semakin tawar semata-mata kerana kita telah lama berkahwin.

1. Ramai yang gagal dalam mencapai kepuasan seks terutamanya golongan wanita. Salah satu puncanya ialah terlalu mementingkan untuk mencapai kepuasan. Terlalu risau atau ragu-ragu kepada kepuasan adalah punca utama seseorang itu tidak dapat mencapainya. Oleh itu tumpukan perhatian kepada apa yang sedang dilakukan ketika itu dan bukannya apa yang ingin dicapai kemudiannya.
2. Ada pendapat mengatakan, wanita mungkin mengambil masa 20 minit atau lebih untuk membolehnya terangsang. Sedangkan lelaki memerlukan masa yang lebih pendek. Selalunya pengetahuan yang kurang mengenai perbezaan inilah menyebabkan timbulnya banyak masalah dalam hubungan seks. Lelaki perlulah memahami keadaan ini dan bersabar dalam membantu isteri mendapat rangsangan.
3. Ramai wanita yang merasakan yang penting bagi mereka ialah memenuhi kehendak suami dan mengabaikan tuntutan nafsunya sendiri. Jasmani perempuan tidak sama dengan jasmani lelaki. Sudah difitrahkan bahawa ada kalanya jasmani perempuan susah mencapai orgasmik. Oleh sebab itu tidak ada salahnya kita suarakan kepada suami kita bahawa kita tidak mencapai puncak kepuasan Dan mintalah suami memberikan banyak belaian dan cumbu-cumbuan untuk membantu kita terangsang.
4. Apabila lelaki penat dan tidak mood untuk melakukan seks, perempuan jangan berkecil hati. Jangan tunjukkan muka masam tanda tidak puas hati. Teruskan berinteraksi dengan cara yang lembut dan penuh pengertian kepada suami. Kalau tidak suami akan merasa dia ditekan dan dipaksa untuk melakukan seks sedangkan dia belum bersedia lagi untuk melakukan hubungan. Sekalipun dia melakukanya seks tidak lagi menyeronokkannya. Oleh itu bersabar dulu biar suami anda betul-betul pulih tenaganya.
5. Hubungan kelamin adalah hubungan yang saling memberi dan menerima. Pernah ada seorang lelaki mengambarkan isterinya seperti’ batang pisang’tidak bertindak balas ketika melakukan hubungan. Kedinginan isteri kepada suami boleh melemahkan nafsu lelaki terhadap isterinya apabila dia merasa isterinya tidak berminat melakukan hubungan seks dengannya. Ramai wanita yang malu dikatakan agresif apabila mereka mengambil inisiatif dalam hubungan seks. Tetapi ramai lelaki yang menyukai pada wanita yang agresif. Lakukanlah apa yang sepatutnya kerana suami menghargai isteri yang mengambil berat tentang keperluan jiwanya.
6. Di dalam melakukan hubungan suami isteri, hendaklah kedua-duanya melakukan dengan iklas. Suami tidak membiarkan isterinya dalam keadaan tidak puas . Begitu juga isteri tidak membiarkan suaminya kecewa dalam mencapai orgasmanya. Kedua-duanya harus bekerjasama dalam mencapai kenikmatan berjimak. Menghargai suami merupakan tanggungjawab yang harus dilakukan oleh seorang isteri. Islam lebih mengutamakan melayani ajakan suami dari melakukan ibadah sunat. Sebab hubungan seks antara suami dan isteri itu lebih utama dan lebih penting.