Friday, December 19, 2008

AKHIRNYA ASHRAF SINCLAIR DAN BUNGA CITRA LESTARI BERSATU




AKHIRNYA ASHRAF SINCLAIR DAN BUNGA CITRA LESTARI BERSATU

Takdir menentukan segalanya. Menyulam cinta selama dua tahun dengan menempuhi pelbagai onak duri, akhirnya pasangan secocok dan serasi penuh kontroversi Ashraf Sinclair 29, dan Bunga Citra Lestari, 25 selamat diijabkabulkan pada 8 November lalu.
Dengan hanya sekali lafaz tepat jam 4 petang waktu Indonesia, pelakon Gol & Gincu dan penyanyi terkenal dari Indonesia itu sudah sah sebagai suami isteri. Ashraf juga telah menyerahkan sepasang anting-anting berlian seberat 1.5 karat sebagai mas kahwin. Diadakan di Masjid Al-Bina, Senayan, Jakarta, majlis akad nikah menyaksikan rombongan pihak lelaki menghadiahkan 25 dulang hantaran. Wah! Banyak tu! Yang menarik, majlis itu juga menjadi tumpuan untuk semua media di Malaysia dan Indonesia.
Ashraf yang mengenakan baju rekaan Brutus dan Bunga pula kelihatan anggun mengenakan baju rekaan Anna Avantie. Ini memberikan pasangan ini begitu menitik beratkan tentang penampilan sepanjang perkahwinan mereka. Disaksikan hampir 50 orang rombongan daripada pihak lelaki, pasangan tersebut dinikahkan oleh Pegawai Pejabat Agama kawasan Tanah Abang, Ashras Syahroni.
Memilih Kepulauan Maldives sebagai lokasi berbulan madu mereka, Ashraf mengharapkan agar perkahwinan ini melenyapkan segala gosip liar berkaitan mereka sebelum ini. Di majlis pernikahan tersebut busana Minang rekaan Brutus dan Anne Avantie yang begitu anggun bagi Ashraff dan Bunga telah dipilih.
Debaran memuncak terpancar di wajah Ashraf saat sebelum dinikahkan tetapi akhirnya berakhir dengan kegembiraan selepas mereka disahkan menjadi pasangan suami istari.
Sehari selepas itu majlis resepsi pihak perempuan berlangsung di Hotel Sultan, Senayan, Jakarta menyaksikan Bunga tampil menyanyikan lagu Aku Dan Dirimu bersama Ari Lasso tanda kasih dan cintanya kepada Ashraf. Selain Afgan, Vina Panduwinata dan Krisdayanti juga hadir menghiburkan khalayak.
Demi membuktikan perasaan cintanya yang sebenar, artis terkenal Indonesia, Bunga Citra Lestari Sinclair akan menyampaikan sebuah lagu berjudul Aku Dan Dirimu yang menampilkan Ari Lasso buat suami tercinta, Ashraf Daniel Sinclair. Disampaikan dalam majlis persandingan mereka menggunakan konsep adat Minang di Grand Ballrom Hotel Sultan, Jakarta.
“Saya sangat gembira dengan apa yang telah terjadi dan syukur ke hadrat Ilahi akhirnya semuanya berlangsung dengan baik. Saya amat berharap agar perkahwinan ini akan berkekalan sehingga ke akhir hayat,” jelas aktor tampan berusia 29 tahun ini selepas majlis pernikahannya menerusi kiriman Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) kepada Hits.
Menyingkap kisah cinta mereka, terang adik Aishah Sinclair ini, bukanlah seindah biasa. Ini kerana, kisah percintaan mereka pernah dilanda kontroversi apabila gambar-gambar percutian mereka berdua sedang bercumbuan pernah diedarkan di Internet sekitar Ogos tahun lalu.
Tidak cukup dengan itu pelbagai lagi spekulasi melingkari perjalanan cinta mereka sehinggakan Ashraf hampir lelah dengan percintaan tersebut. Namun seperti yang telah tertulis, akhirnya cinta mereka berdiri teguh dengan restu Ilahi.
Majlis perkahwinan Ashraf dan Bunga adalah satu sejarah untuk kedua-dua negara di mana gabungan ini akan pastinya mengukuh dan merapatkan lagi silaturrahim di antara Malaysia dan Indonesia.
Setelah menjadi suami Bunga, Ashraf telah buat keputusan untuk terus menetap di Jakarta dan bekerja di sana sebagai seorang pelakon. Kini, Ashraf sedang giat berlakon dan ternyata telah mendapat perhatian peminat dari Indonesia. Syabas!
SUASANA KECOH DI MAJLIS RESEPSI
Bertempat di Ballroom, The Saujana Hotel Subang, kedua mempelai diraikan dalam suasana indah, romantis, meriah dan lancar. Namun, Majlis resepsi perkahwinan aktor Ashraf Sinclair dan penyanyi Indonesia Bunga Citra Lestari tetap diselubungi dengan kontoversi setelah ada pihak media yang tidak berpuas hati dengan layanan yang diberikan.
Segalanya berjalan dengan lancar mengikut apa yang dirancang, dari majlis memotong kek, pertunjukan multimedia memori indah si pengantin, telatah mengajuk detik perkenalan hati budi mereka oleh pengacara majlis iaitu Sazzy Falak dan teman rapat Ashraf, Kit, hinggalah ke nyanyian istimewa rakan terdekat iaitu Ferhad.
Akan tetapi suasana meriah tersebut berubah sekelip mata apabila pihak media terpaksa menunggu pasangan pengantin yang dinikahkan pada 8 November lalu ini melakukan sesi bergambar bersama keluarga dan rakan-rakan dalam jangka masa yang agak lama.
“Majlis resepsi ini kami sediakan untuk semua terutama keluarga, teman-teman rapat dan pihak wartawan. Tetapi, untuk menjayakannya, kita perlukan kerjasama antara satu sama lain dalam melaksanakan peranan masing-masing baik yang datang untuk meraikannya dan juga yang melaporkan,” tegas Ashraf kepada salah satu soalan sinis yang menyoalkan sebab beliau dan isteri tidak dapat memenuhi sesetengah permintaan media untuk menemubual secara eksklusif.
Akan tetapi jawapan ini tidak dapat meredakan kemarahan media tempatan yang terasa masa mereka ‘tidak dihormati’ kerana menunggu terlampau lama untuk menemubual mereka.
Malah, layanan mesra Ashraf dengan media Indonesia menguatkan lagi spekulasi beliau ibarat ‘kacang melupakan kulit’ yang beriya-iya ingin melebarkan sayap ke ‘bumi Garuda’ dalam jangka masa dua tahun dari sekarang.
“Saya tidak bermaksud sebegitu sebab Kuala Lumpur tetap menjadi tapak utama dalam perkembangan karier saya kerana ia bermula dari situ,” jelas Ashraf yang telah mengikat kontrak berlakon dalam 200 episod drama produksi Indonesia dan bakal muncul menerusi dua buah filem Indonesia iaitu Pocong dan Saus Kacang.
Diharap, ianya bukan hanya tinggal janji kosong selepas dua tahun kemudiannya kerana apapun yang berlaku, ‘hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri’.
Untuk Bunga pula, dengan mempelajari cara bertutur dan budaya Malaysia, pastinya akan dapat membantu Ashraf terus mengingati asal-usulnya. Malam yang bertemakan “Lakaran English & Malay Wedding” dikendalikan oleh syarikat pengurusan Ashraf, Beyond Events. Tema yang dipilih bersesuaian sekali memandangkan keluarga Ashraf terdiri daripada campuran Melayu Inggeris. Gazebo yang tersergam indah yang direka dan dicipta khas oleh Sulian dari Areca Special Projects Sdn. Bhd tdi pentas Saujana Hotel melengkapkan lagi kemeriahan majlis.
Dihoskan oleh Sazzy dan seorang kenalan rapat Ashraf dan Singapura menggamatkan lagi suasana. Usikan dan gurauan mereka yang membongkar kisah percintaan dua insan seni ini ternyata membuatkan tetamu yang hadir tidak dapat menahan tawa masing-masing.
Pakaian Ashraf, adiknya, Adam, Shahnaz dan bapa Ashraf, Muhamad Sinclair pada malam ini telah direka oleh pereka tempatan, Bon Zainal manakala pakaian Bunga direka oleh Sikie dari Jakarta.
Sementara itu, hiasan bunga-bungaan segar dihias indah oleh John Lee dari House of Flowers yang mempunyai 20 tahun pengalaman di dalam bidangnya.
Majlis yang dihadiri kira-kira 200 orang tetamu itu melibatkan ibu dan bapa Bunga, Emmy Syarlef dan Muchlis Rosli, ibu dan bapa Ashraf, Khadijah Abd. Rahman dan Muhamad Sinclair serta rakan artis. Antara selebriti dan VVIP yang turut hadir adalah M. Nasir dan isteri, Marlia Musa, Nazruddin Habibur Rahman dan isteri, Sheanne Iman Lee, Jehan Miskin dan Datuk Seri Farid Ridzuan.
Kepada Ashraf dan Bunga, Pesona Wanita ingin mengucapkan selamat berbahagia hingga ke akhir hayat.