Friday, August 22, 2008

Pesona Wanita September 2008

SEKAPUR SIREH
Allah tidak menjadikan wanita itu sekadar satu hiasan untuk kaum lelaki sahaja. Tetapi Allah menciptakan Hawa sebagai teman yang mendampingi hidup Adam tatkala kesepian di syurga. Allah ciptakan wanita sebagai pasangan hidup kaum lelaki untuk menyempurnakan hidupnya dan sekaligus memberikan zuriat sebagai penyambung generasi akan datang.
Namun ada juga yang memandang rendah terhadap kaum wanita. Wanita dihina, dinista. Kesuciannya diragut, tenaganya dieksplotasi bagaikan hamba abdi. Kelembutannya diperdagangkan. Wanita hanya dijadikan sebagai pemuas nafsu semata. Habis madu sepah dibuang. Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk lelaki, dekat dengan lengannya untuk dilindungi. Dekat dengan hatinya untuk dicintai.
Sejarah telah mencatat dengan tinta emas kehebatan kepahlawanan para wanita. Di mulai dari Ummul Mu’minin, Aisyah, Fatimah Az-Zahra dan lain-lain. Telah tamat masanya untuk perempauan hidup terhina. Sudah berlalu awan kelam yang menyelimuti gadis-gadis kecil tidak berdosa yang dikubur hidup-hidup kerana ia seorang perempuan. Sejak cahaya islam menyinari bumi melalui tangan seorang Rasul, perempuan berada di tempat yang terhormat. Rasulullah pernah bersabda, “Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah.”
Sebagai makluk yang sama-sama mengabdikan diri kepada Allah, perempuan dan lelaki memiliki hak dan kewajiban yang sama. Bahkan lebih jauh, ada pekerjaan yang tidak dapat dikerjakan oleh lelaki iaitu mengandung, melahirkan, menyusui adalah fitrah yang tidak dielakkan walaupun dengan teori dan apa bentuk sekalipun.
Sebagai wanita yang terhormat, kembalilah kepada fitrah yang telah Allah berikan kepada kaum Hawa, sebagai isteri yang meneguhkan pijakan kaki suami, sebagai ibu, pendidik pertama bagi pertumbuhan dan perkembangan anak-anaknya. Tidak ada yang lebih berharga dalam hidup ini, selain daripada memiliki keluarga yang bahagia.